17 Οκτ 2011

ΣΚΕΨΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΣΟΦΙΑ ΠΛΟΥΜΑΚΗ

Άρθρο στο ΒΗΜΑ από τη Σοφία Πλουμάκη με ενδιαφέρουσες αφηγήσεις για τα παιδικά της χρόνια στη Βόνη Πεδιάδος, αλλά και εύστοχα σχόλια για τη γενικότερη κατάσταση σε Ελλάδα και Αγγλία.

«Τα παιδικά βιώµατα  είναι βαλίτσα που κουβαλάµε µαζί µας»
Η Σοφία Πλουµάκη µικρή ταξίδευε µε «Μπλέικ» και «Πίτερ Παν». Οταν µεγάλωσε βρέθηκε από την Κρήτη στο Λονδίνο και από «κόρη του δασκάλου» έγινε «κυρία καθηγήτρια»

Το σύνθημα των αγανακτισμένων πολιτών... Ξύπνα!

Αποσπάσματα για τη κατάσταση στις δυο χώρες:

Ηρθα στην Ελλάδα εφέτος τον Μάιο. ∆ιαπίστωσα ότι ένα έντονο αίσθηµα µηδενισµού έχει καταλάβει τους ανθρώπους. ∆εν πρόκειται για χαώδη κατάσταση – το χάος, όταν καταφέρνεις να διατηρείς µια αίσθηση ορίων, είναι κάτι δηµιουργικό. Με ψυχολογικούς όρους θα έλεγα πως διαπίστωσα ένα αίσθηµα συλλογικής κλινικής κατάθλιψης, το κύριο γνώρισµα της οποίας είναι ότι βλέπεις τα πράγµατα είτε µαύρα είτε άσπρα. Σε µια κατάσταση κοινωνικής κλινικής κατάθλιψης δεν υπάρχει η έννοια της συλλογικής ευθύνης. Απλά προσπαθείς να καταστήσεις τους άλλους υπευθύνους για κάτι που έχει συµβεί σε σένα. Αυτή τη στάση µου θύµιζαν τα συνθήµατα «δεν το έκανα εγώ» και «δεν τα έφαγα εγώ» που διάβασα στο Σύνταγµα. Επειδή µιλήσαµε για παιδικά βιώµατα, µια τέτοια αντίδραση τη συναντάς συνήθως σε ανθρώπους που έχουν µια τραυµατική σχέση ή εµπειρία µε τους γονείς τους. Η υπερπροστασία των γονέων ή η απουσία τους, φυσική ή συναισθηµατική, δηµιουργεί τα ίδια συµπτώµατα: την ανικανότητα των παιδιών να αντιµετωπίσουν την πραγµατικότητα, να λύσουν δηµιουργικά τα προβλήµατά τους και να επικοινωνούν µε τους άλλους. Τι µου έµαθε το ταξίδι µου; ∆εν έχει τελειώσει ακόµη νοµίζω. Εχω πάντα έτοιµη µια βαλίτσα για κάπου αλλού...

Ζω στο Λονδίνο 14 χρόνια. Τη θεωρώ δική μου πόλη. Δεν θέλω όμως να γεράσω εδώ. Οταν τα πράγματα μου γίνονται οικεία, αρχίζουν να με καταπιέζουν. Νιώθω συχνά ότι θέλω να πάω κάπου αλλού. Σε μια αγγλόφωνη χώρα όπου θα κατέχω αυτή την ιδιαίτερη γλώσσα των συναισθημάτων. Το σκέφτομαι έντονα τον τελευταίο χρόνο επειδή παρατηρώ μια αφόρητη αλλαγή στον τρόπο που οι Αγγλοι αντιμετωπίζουν τους μη Αγγλους. Η Αγγλία αρχίζει να γίνεται σταδιακά αλλά σταθερά στενόμυαλη και καταπιεστική. Την ξενοφοβία τη συναντώ ακόμη και στη δουλειά μου, στον τρόπο που μου φέρονται συνάδελφοι και πελάτες, επειδή δεν είμαι καθαρόαιμη Αγγλίδα. Νομίζω ότι οι Αγγλοι δεν ξεπέρασαν ποτέ το γεγονός ότι η Βρετανική Αυτοκρατορία δεν υπάρχει πια. Από την άλλη, σήμερα ζουν τη συρρίκνωση του συστήματος της κοινωνικής πρόνοιας και υπάρχει έντονος φόβος ότι οι ξένοι θα στερήσουν πόρους από τους ντόπιους. Πώς μπορώ να περιγράψω τον ρατσιστή ή τον ξενόφοβο με ψυχιατρικούς όρους; Εχει να κάνει κυρίως με τον φόβο και τον φθόνο του Αλλου για την αγάπη του γονέα. Ο ρατσιστής και ο ξενόφοβος απολαμβάνει τη ζωή και την αγάπη αποκλειστικά μέσω του αποκλεισμού των άλλων. Ο ρατσιστής συχνά καταφεύγει σε συμπεριφορές που θυμίζουν ένα παιδί που απαιτεί οι γονείς να αγαπούν μόνο αυτόν και κανέναν άλλον. Πάσχει από βαθιά ανασφάλεια και φοβάται διαρκώς ότι οι άλλοι, οι «ξένοι», θα του κλέψουν αυτό που φαντασιώνεται ότι ανήκει μόνο σε εκείνον. Η αίσθηση ότι πρέπει να μοιράζεται του είναι ανυπόφορη. Προσωπικά αυτή την αντίδραση τη συναντώ ειδικά από άτομα που έχουν υποστεί πολύ σοβαρά ψυχολογικά τραύματα και στερήσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails

ΓΙΑ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΜΑΣ

Για να αναδημοσιεύσετε την δουλειά που παράγεται στο σχολείο μας και ιδίως άρθρα για εκπαιδευτικά θέματα γραμμένα από την κ. Μαρία Μαρκάκη ή Χριστίνα Μαρκουλάκη, παρακαλείσθε να μας ενημερώσετε για την πρόθεσή σας αυτή με ένα σύντομο email στη διεύθυνση markakischool@gmail.com

Επίσης, η αναφορά στη σελίδα σας θα πρέπει να περιέχει το όνομα του σχολείου μας μαζί με σύνδεσμο προς τη δική μας σελίδα όπου είναι δημοσιευμένο το υλικό στο οποίο αναφέρεστε.

Δεν επιτρέπουμε την αναδημοσίευση φωτογραφιών από τις τάξεις μας. Υπάρχει έγγραφη συγκατάθεση των γονέων ώστε οι φωτογραφίες να βρίσκονται μόνο σε δικές μας σελίδες που έχουν καθαρά εκπαιδευτικό σκοπό.

Ευχαριστούμε πολύ για την κατανόηση.

ΟΡΟΙ ΓΙΑ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΤΩΝ ΣΕΛΙΔΩΝ ΜΑΣ

Η ΣΥΛΛΟΓΗ ΜΑΣ ΑΠΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ

Wikispaces

ΕΙΔΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΑΓΓΛΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ

Wikispaces